Tu jesteś:
Newsletter

24.07.2017
Powrót do newslettera

Jak dobrać muzykę, która odda charakter naszej firmy?

Jak dobrać muzykę, która odda charakter naszej firmy?

Muzyka jest istotnym elementem w budowaniu wizerunku firmy, a nawet w kształtowaniu odpowiedniego środowiska i warunków pracy. To, że może ona przyczynić się do zwiększenia wyników sprzedaży oraz efektywności osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie, udowodniono w wielu badaniach zarówno w Polsce, jak i na świecie. Jak jednak sprawić, by dźwięki słyszane w firmach, sklepach czy zakładach usługowych pasowały do marki i były efektywnym narzędziem marketingowym? Pięć wskazówek jak dobierać muzykę do wizerunku firmy przypomina na swoim blogu firma Mood Media.

Po pierwsze, warto zwracać uwagę na to, jak osoby odwiedzające naszą firmę reagują na słyszaną muzykę. Wydawać się to może oczywiste, ale muzyka powinna się podobać Twoim klientom. Rozpoznać to można m.in. poprzez mowę ciała osoby: ruchy głową, wystukiwanie rytmu czy podśpiewywanie, ale czasami nie jest to tak oczywiste. To że muzyka się podoba, może objawiać się też tym, że klienci dłużej pozostają w Twojej firmie. Według badań przeprowadzonych w 2011 roku przez Heartbeat International, 40% badanych klientów deklaruje, że chętnie zostaje dłużej w sklepie przy dobrze dobranej playliście, zaś 31% decyduje się na powrót do takiego miejsca w niedługim czasie. Muzyka, która podoba się klientom sprawia, że wizyta w naszym sklepie czy salonie ma szansę stać się wyjątkowym doświadczeniem, do którego klient będzie chciał wkrótce powrócić.

Po drugie, to ważne, by muzyka, którą odtwarzamy, umilała także czas pracy zatrudnionym w firmie osobom. Oczywiście zaspokojenie wszystkich muzycznych gustów nie jest możliwe, ale warto pomyśleć o pracownikach, zwłaszcza takich, którzy dobrze znają naszą markę i rozumieją, na czym polega funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. Najczęściej są to ludzie posiadający poważne doświadczenie w branży i znający naszą grupę docelową, a przy dźwiękach zaproponowanej przez nas muzyki będą spędzali osiem godzin dziennie. Warto przeanalizować ich gusta i preferencje muzyczne tak, aby praca mogła być wykonywana w przyjemnej atmosferze.

Po trzecie, pomyśl o playliście, którą odtwarzasz w swoim lokalu, jak o ścieżce dźwiękowej do historii Twojej firmy. Każda marka ma swoją historię, ale tu oczywiście nie chodzi tylko o to, jak powstała i kiedy została założona. Chodzi o historię, w której głównym bohaterem jest Twój klient. Muzyka ma wzmacniać doświadczenie, które mu zapewniasz podczas kontaktu z Twoją firmą.

Po czwarte, muzyka musi być zgodna z tym, co klient doświadcza w naszym salonie lub sklepie. Wydaje się to oczywiste, ale jednak wiele firm właśnie tu popełnia błąd. Zastanów się, czego klient doświadcza, wchodząc do Twojej firmy, czy ma być to relaks czy ekscytacja, czy sprzyjające będą spokojne czy energetyczne dźwięki. A jeśli prowadzisz firmę o jakoś określonych korzeniach kulturowych, to pilnuj także, by muzyka oddawała ich charakter. To dla klienta zawsze będzie nieprzyjemnym zgrzytem, gdy np. w restauracji meksykańskiej z głośników płyną jazzowe dźwięki.

Po piąte, pamiętaj, żeby muzyka, którą proponujesz w swojej firmie, cały czas się rozwijała, tak samo jak stale ewoluuje Twoja marka. Potrzeby i pragnienia konsumentów nieustannie zmieniają się, a klienci chcą korzystać z marek, które potrafią za nimi nadążyć. Dlatego tak ważne jest, by obserwować zachowania naszych klientów. Jeśli zauważymy w nich pewne zmiany, powinniśmy od razu na nie reagować, także poprzez proponowaną muzykę, tak aby stworzyć im jak najlepsze warunki podczas wizyty w naszej firmie.

Pełny tekst w wersji oryginalnej dostępny jest na stronie:

http://blog.moodmedia.com/does-your-music-sound-like-your-brand-5-ways-to-know/

Pamiętajmy, odpowiednio dobrana playlista jest ważnym elementem atmosfery, jaką tworzymy w naszym sklepie lub biurze. Bardzo silnie wpływa na odczucia klienta towarzyszące zakupom czy korzystaniu z usług. Jednak dotyczy to nie tylko klientów, lecz również naszych pracowników. Wnikliwa obserwacja zachowań oraz elastyczność w sferze preferencji muzycznych może pozwolić na umilenie czasu spędzonego w naszym lokalu obu stronom. Należy być świadomym, że w dzisiejszych czasach muzyka jest elementem, który bardzo mocno wpływa na wizerunek firmy, środowisko i warunki pracy.