Tu jesteś:
Muzyka w biznesie / Dowiedz się więcej

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Muzyka w biznesie - Dowiedz się więcej

PPL - badania dotyczące korzyści z odtwarzania muzyki w przedsiębiorstwach

PPL - badania dotyczące korzyści z odtwarzania muzyki w przedsiębiorstwach

Brytyjska organizacja Phonographic Performance Limited (PPL) przeprowadziła badania dotyczące wpływu muzyki odtwarzanej w sklepach. Badanie objęło zarówno pracowników, jak i klientów sklepów detalicznych. To kolejne wyniki badań, które pokazały, że muzyka ma duży wpływ na zysk w sprzedaży detalicznej. Zdecydowane 97% ankietowanych pracowników zaleca, aby muzyka była grana we wszystkich sklepach. 99% zgodziło się, że sklepy, w których odtwarza się muzykę wydają się być nowoczesnymi i atrakcyjnymi miejscami, zapewniając markom realną przewagę na konkurencyjnym rynku.

Ważny okazał się również gatunek muzyki, która jest odtwarzana w sklepie - 88% badanych pracowników stwierdziło, że woli słuchać muzyki wykonywanej przez znanych artystów, a nie nieznajomych dźwięków.


Marketing sensoryczny a muzyka

Pięć zmysłów ludzkich: węch, słuch, wzrok, smak i dotyk, jest odpowiedzialnych za interpretację otaczającego nas świata. Dlatego też zmysły ludzkie stały się przedmiotem badań współczesnego marketingu jako narzędzia wpływającego na decyzję naszych klientów, budującego więzy lojalności oraz tworzącego wizerunek firmy.

Każdego dnia człowiek bombardowany jest tysiącem reklam mało różniących się od siebie produktów i przestaje analizować ich przekaz. Zadaniem marketingu sensorycznego jest wykorzystanie zmysłów ludzkich w celu wyróżnienia marki spośród innych oraz stworzenia emocjonalnych związków z klientami poprzez stałą obecność marki w ich świadomości. W marketingu sensorycznym jest to osiągalne pod warunkiem, że uaktywni się pięć zmysłów, w celu zbliżenia się do klienta i wniknięcia w jego serce i umysł. Jednym z najbardziej podatnych i wrażliwych na taki podświadomy odbiór informacji jest zmysł słuchu.


Royalty Free Music – czy to się opłaca?

Coraz częściej można usłyszeć o ofertach firm, proponujących dostarczanie „muzyki wolnej od opłat”. Ich oferty wyglądają bardzo atrakcyjnie: kupując płyty z muzyką „royalty free” nie podlega się obowiązkowi uzyskiwania licencji i wnoszenia opłat na rzecz ZPAVu, ZAiKSu i innych organizacji zbiorowego zarządzania. Powstaje więc pytanie, czy rzeczywiście muzyka taka może stanowić realną konkurencję dla melodii dobiegających do nas codziennie z programów radiowych, telewizyjnych czy z zakupionych w sklepach płyt?


Niech gra muzyka!

Niech gra muzyka

98% młodzieży robi zakupy w sklepach nadających muzykę, 87% kobiet chodzi do lokali gastronomicznych z muzyką, 75% klientów zapłaci więcej za piwo, byle wypić je w pubie, w którym jest muzyka. Te dane są wymowne i powinny dać do myślenia właścicielom sklepów i lokali gastronomicznych.

Badania przeprowadzone w maju 2010 r. na zlecenie Związku Producentów Audio Video jednoznacznie wskazują na bardzo ważną rolę i ogromne znaczenie muzyki dla klientów lokali gastronomicznych i usługowych.



Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022