Tu jesteś:
Muzyka w biznesie / Dowiedz się więcej

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Muzyka w biznesie - Dowiedz się więcej


Licencja DJ

W odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska DJ-skiego dnia 16-go lipca 2009r. został wprowadzony na rynek nowy produkt dedykowany wyłącznie dla DJ-ów.

Każdy profesjonalny i szanujący się DJ posiada w swojej kolekcji przynajmniej kilkaset oryginalnych płyt CD z nagraniami muzycznymi. Płyty te stanowią jego majątek, są jego narzędziem pracy tak jak komputer dla informatyka, często są to również unikatowe egzemplarze niedostępne już w sprzedaży. Do poprowadzenia imprezy DJ potrzebuje ok. 1000 nagrań muzycznych, aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagających i wybrednych klientów. W swojej kolekcji musi posiadać najnowsze przeboje pożądane dzisiaj na rynku jak i stare nieśmiertelne szlagiery. W związku z tym DJ do tej pory zmuszony był do posiadania przy sobie wszystkich oryginalnych płyt, z których korzystał w czasie imprezy, jak i do odtwarzania nagrań muzycznych bezpośrednio z tych płyt.

Jednak z jednej strony płyty te będące jego majątkiem ulegały często kradzieży podczas imprezy, zniszczeniu bez możliwości ponownego ich zakupu. Z drugiej zaś strony nowe rozwiązania technologiczne wymagają użycia cyfrowej wersji nagrań. Powstało więc pytanie jak korzystać z oryginalnych nośników, tak aby nie narażać ich na jakiekolwiek uszkodzenia bądź kradzież oraz korzystać z kopii nagrań w formacie MP3 jednocześnie działając zgodnie z polskim prawem?

Odpowiedzią jak i rozwiązaniem dla powstałego problemu jest Licencja DJ oferowana przez Organizacje Zbiorowego Zarządzania ZAiKS, STOART i ZPAV. Licencja ta zezwala na kopiowanie oryginalnych nośników muzycznych na nośnik cyfrowy typu komputer, dysk twardy, laptop, pendrive, płytę CD itp. oraz na publiczne odtwarzanie muzyki z owych kopii bez posiadania przy sobie oryginalnych nośników. Podsumowując - od lipca 2009r. DJ-e otrzymali możliwość skopiowania ich dotychczasowego majątku na nośnik cyfrowy i zezwolenie na publiczne odtwarzanie muzyki z powstałych kopii, pozostawiając jednocześnie swoje oryginalne płyty bezpiecznie w domu.

Koszt takiej licencji wynosi 2000 zł netto rocznie. Sposób jak i forma jej zakupu jest wręcz trywialna. Dzięki internetowemu serwisowi dj.zpav.pl działającemu na zasadach „one-stop-shop”, po podaniu swoich danych generowana jest automatycznie jedna umowa ze wszystkimi organizacjami zbiorowego zarządzania. Należy ją wydrukować w czterech egzemplarzach, podpisać i przesłać ją na adres biura ZPAV. Po opłaceniu wymaganej należności Licencja DJ zostaje aktywowana, a DJ może cieszyć się swobodą korzystania z nagrań muzycznych w formacie cyfrowym.

Należy jednak pamiętać, iż Licencja DJ nie zwalnia klubów ani dyskotek z opłat za publiczne odtwarzanie muzyki. Jest tylko legalizacją kopii oryginalnego nagrania. W związku z tym każdy DJ przed rozpoczęciem swojej działalności powinien upewnić się, że dany lokal posiada stosowne umowy zezwalające na publiczne odtwarzanie muzyki ze wszystkimi Organizacjami Zbiorowego Zarządzania ZAiKS, STOART, SAWP i ZPAV.

Anna Jaśkielewicz

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022