Tu jesteś:
Muzyka w biznesie / Dowiedz się więcej

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Muzyka w biznesie - Dowiedz się więcej


Dobór muzyki w praktyce

Program muzyczny powinien być inny dla każdego klienta, idealnie dopasowany do wizerunku i miejsca oraz dostosowany pod względem psychologicznym. Ponadto musi on być aktualizowany na bieżąco zgodnie z najnowszymi trendami i możliwy do modyfikacji w każdej chwili.

Emitowanie w miejscu sprzedaży odpowiednio ułożonych play list muzycznych zapewnia klientowi poczucie relaksu, stymuluje wzmożony poziom aktywności, wywołuje pozytywne emocje, indukuje dobre skojarzenia związane z marką lub produktem. Ponadto wpływa pozytywnie na stosunki interpersonalne co owocuje lepszą interakcją klient-personel. Prawidłowo wykorzystana muzyka mobilizuje również personel do lepszego kontaktu społecznego z klientem.

Kolejnym efektem profesjonalnie zaprogramowanych i dobranych play list muzycznych jest poczucie wolniejszego upływu czasu co skutkuje zrelaksowaniem klienta, dłuższą wizytą w sklepie i większą satysfakcją z pobytu w sklepie.

Bardzo ważne jest również tworzenie nastrojowej atmosfery w czasie świąt, uroczystości i wydarzeń specjalnych (Święta Bożego Narodzenia, Walentynki, urodziny sieci/galerii, imprezy sportowe itd.).

Wszystkie działania związane z audiomarketingiem pomagają prawidłowo kształtować wizerunek i tożsamość marki oraz wspomagają jego całkowitą identyfikację oraz budują przywiązanie klienta do miejsca sprzedaży.

Nie obywa się jednak bez wpadek. Pamiętam klienta, który był właścicielem ekspozycji azjatyckich kwiatów. Aby nadać swojemu lokalowi klimatu „Azji” postanowił odtwarzać wyłącznie orientalną muzykę. Właściciel nie zmienił zdania mimo sugestii z naszej strony, że warto dodatkowo urozmaicić listę utworów o bardziej europejskie brzmienia do których jesteśmy na co dzień przyzwyczajeni. Zaledwie po dwóch godzinach od uruchomienia orientalnego podkładu muzycznego zadzwonił do nas z błaganiem o zmianę repertuaru. Zarówno on, jak i odwiedzający wystawę mieli już dość słuchania monotonnej muzyki, gdzie poszczególne utwory nie różniły się znacząco do siebie.

Pomysł urozmaicania wernisaży i wystaw podkładem melodycznym to bardzo trafna inicjatywa. Należy jednak pamiętać o tym, że tylko dobrze dobrana muzyka do rodzaju ekspozycji czy produktów może przełożyć się na właściwy efekt.

Michał Marchocki, szef działu muzycznego w Internet Media Services Polska, firmie specjalizującej się w zakresie usług marketingu sensorycznego

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022