Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

11 lipca 2013 r.

Jedna tabela stawek za odtwarzanie muzyki i filmów

10 lipca br. Zespół Orzekający Komisji Prawa Autorskiego ogłosił decyzję o zatwierdzeniu wspólnej Tabeli Stawek Organizacji Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi w zakresie odtwarzania.

Jedna tabela stawek za odtwarzanie muzyki i filmów

10 lipca br. Zespół Orzekający Komisji Prawa Autorskiego ogłosił decyzję o zatwierdzeniu wspólnej Tabeli Stawek Organizacji Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi w zakresie odtwarzania.

Decyzja ta jest niezwykle istotna dla dziesiątków tysięcy przedsiębiorców, którzy na co dzień korzystają z muzyki i utworów audiowizualnych, odtwarzając je w sklepach, restauracjach, zakładach usługowych, hotelach, dyskotekach i wielu innych miejscach publicznych. Dotychczas płacili oni odrębnie każdej organizacji według różnych zasad, często niezbyt ze sobą spójnych i według stawek nieuwzględniających zakresu wykorzystania muzyki czy filmów. Nowe tabele znacznie silniej różnicują opłaty w zależności od potencjalnych korzyści, jakie może czerpać przedsiębiorca z eksploatacji praw (co często oznacza obniżenie opłat) i, co najważniejsze, zawierają stawkę łącznego obciążenia opłatami, gwarantującą przedsiębiorcy możliwość jednoznacznego oszacowania ponoszonych z tytułu praw autorskich i pokrewnych kosztów. – mówi Bogusław Pluta, Dyrektor OZZ ZPAV

Opracowanie wspólnych tabel przez wszystkie uprawnione organizacje jest ewenementem na skalę europejską, a na polskim rynku praw autorskich i praw pokrewnych i stanowi zupełnie nową jakość. Nie byłoby to realne bez sprawnej organizacji pracy nadzorowanej przez przewodniczących KPA i profesjonalnemu wysiłkowi włożonemu przez Zespół Orzekający w analizę obszernego materiału dowodowego. Przeprowadzenie postępowania było możliwe dzięki nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 2010 roku i wprowadzonych przez nią nowych przepisach o postepowaniu przed Komisją Prawa Autorskiego, gwarantującym udział w nim Organizacjom Zbiorowego Zarządzania, jak i reprezentantom użytkowników ich praw.

Zatwierdzone tabele zostały opracowane przez:

W myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. każdy, kto wykorzystuje w swojej działalności muzykę lub filmy jest zobligowany do uzyskania niezbędnych licencji i wniesienia stosownych opłat z tytułu ich eksploatacji do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, reprezentujących twórców, wykonawców i producentów. Nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów jest ścigane i wiąże się z groźbą pociągnięcia do odpowiedzialności karnej i cywilnej.


****

Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc. ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku.

ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).

****

Więcej informacji:
Bogusław Pluta
Dyrektor OZZ ZPAV
Związek Producentów Audio Video
tel.: +48 22 622 92 19
b.pluta@zpav.pl
Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022