Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

29 sierpnia 2019 r.

Muzyka to stały element życia Polaków – badania marketingowe

Grupa Havas oraz Universal Music Polska przeprowadziły badanie „Fans – Passions – Brands”, którego celem jest zrozumienie nawyków, przekonań i postaw Polaków w stosunku do muzyki, a następnie przełożenie ich na korzyści dla marek.

Muzyka to stały element życia Polaków – badania marketingowe

Grupa Havas oraz Universal Music Polska przeprowadziły badanie „Fans – Passions – Brands”, którego celem jest zrozumienie nawyków, przekonań i postaw Polaków w stosunku do muzyki, a następnie przełożenie ich na korzyści dla marek.


Dziewięciu na dziesięciu badanych w wieku 18–24 lat słucha muzyki codziennie. Stała obecność muzyki w życiu nie jest charakterystyczna tylko dla młodych. Dotyczy także 85% osób w wieku 25–34 lata, 80% osób w wieku 45–54 lata oraz 71% osób powyżej 54. roku życia.

Nie dziwi więc fakt, że muzyka jest także częstym tematem rozmów. 74% całej badanej próby deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu rozmawia o muzyce z przyjaciółmi i znajomymi. W młodej grupie odsetek ten wynosi 81%.

Preferencje w zakresie ulubionych gatunków i wykonawców Polaków są zróżnicowane, ale najwięcej, bo prawie 19% badanych, jako swój ulubiony gatunek wskazuje pop. Najmłodsi badani (18–24 lata) najbardziej lubią hip-hop i rap. Wśród ich ulubionych artystów są Taco Hemingway, Paluch czy Kali. Ci trochę starsi (25–34 lata) najczęściej wybierają pop i muzykę taneczną. Artystką najczęściej wskazywaną jako ich ulubiona jest Sylwia Grzeszczak. Najstarszy badany segment stosunkowo najczęściej wskazuje disco polo jako preferowany gatunek muzyczny. Jednocześnie jednak w tej grupie ulubieni polscy artyści to Budka Suflera, Czesław Niemen oraz Maryla Rodowicz.



Młodzi inspirację związaną z muzyką częściej niż inne grupy czerpią z koncertów i festiwali, starsi zaś z reklam telewizyjnych i programów związanych z muzyką. Dla osób w każdym wieku ważnym źródłem nowych brzmień są muzyczne talent show. Pomimo tych różnic muzyka to jedno z narzędzi komunikacji marek, które są najlepiej postrzegane przez Polaków.


Muzyka jako narzędzie marketingu


Zaangażowanie marek w muzykę jest bardzo pozytywnie oceniane przez wszystkie segmenty konsumenckie, w tym przez te najmłodsze, z którymi nawiązanie relacji jest dziś najtrudniejsze. 93% osób z grupy w wieku 18–24 lat pozytywnie ocenia angażowanie się marek w muzykę.

Warto jednak podkreślić, że muzyczna aktywność marek jest także bardzo dobrze odbierana przez osoby ze starszego segmentu. Dobrze ocenia ją 85% osób z tej grupy.

– Muzyczne aktywacje mają bardzo duży potencjał budowania zarówno świadomości, jak i wizerunku marki. Wzmacniają także markę we wszystkich kluczowych KPI związanych z zakupem. Mowa tu o rozważaniu i chęci zakupu, chęci ponownego zakupu oraz poleceniu znajomym. Muzyka, oprócz wszystkich funkcji społecznych i kulturowych, które pełni, okazuje się też świetnym narzędziem marketingowym – mówi Anna Kuropatwa, Insights and Strategy Director Havas Media Group.


Realne korzyści dla marek


W badaniu zidentyfikowano kilka kluczowych dla marek korzyści związanych z aktywnością i zaangażowaniem w muzykę.

Powyższe deklaracje są związane również z faktem, że chętniej rozważamy i kupujemy marki zaangażowane w muzykę. Wpływ muzyki na decyzję przy półce najczęściej deklarują kobiety (52%) oraz osoby w wieku 25–34 lata (54%). Najrzadziej konsumenci trochę starsi, w wieku 45–54 lat.

Jeśli chodzi o rodzaje zaangażowania marek w muzykę, Polacy najbardziej doceniają aktywność, w której marki:



Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę Havas oraz Universal Music Polska w maju 2019 r. na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+. N = 1018, metodologia CAWI


Źródło: materiały prasowe Havas Media Group

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022