Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

10 kwietnia 2019 r.

W jaki sposób słuchamy muzyki – najnowsze trendy opisuje raport IFPI

IFPI opublikowało wyniki badania zachowań konsumentów na 20 rynkach muzycznych.
W jaki sposób słuchamy muzyki – najnowsze trendy opisuje raport IFPI

W październiku 2018 r. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport: Music Consumer Insight 2018, który zawiera analizę zachowań i preferencji konsumentów na 20 najważniejszych rynkach muzycznych na świecie. Raport oparty jest na badaniu przeprowadzonym przez agencję AudienceNet na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników Internetu w wieku 16-64 lat. Po raz pierwszy badaniem objęta została również Polska. Raport w wersji prezentowanej poniżej zawiera dodatkowe dane dotyczące polskiego rynku muzycznego.


Główne wnioski raportu:

– muzyka jest integralną częścią naszego życia: w skali globalnej spędzamy średnio 17,8 godziny tygodniowo (w Polsce 21,5 godziny tygodniowo) słuchając muzyki i najczęściej słuchamy jej w samochodzie;

– streaming jest praktycznie wszechobecny: 86% konsumentów na świecie, a 85% w Polsce, słucha muzyki korzystając ze streamingu na żądanie (audio i wideo). Młodzi konsumenci w wieku 16-24 lat najczęściej korzystają z płatnych serwisów streamingowych audio (w skali globalnej – 57%, w Polsce - 45%);

– konsumenci cenią lokalne gatunki muzyczne: w Japonii 66% konsumentów słucha J-Popu, we Francji 69% konsumentów słucha Variété Française, a w Brazylii 55% słucha Musica popular brasileira;

– radio ma nadal mocną pozycję: 86% konsumentów na świecie (a 94% w Polsce) słucha muzyki nadawanej w radiu;

– szybko rozwijające się rynki preferują muzykę z licencjonowanych źródeł: 96% konsumentów w Chinach i 96% w Indiach słucha licencjonowanej muzyki;

– serwisy oferujące treści udostępniane przez użytkowników nadal odgrywają dominującą rolę w odbiorze muzyki: globalnie blisko połowa (47%) czasu spędzonego na słuchaniu muzyki na żądanie stanowi czas spędzony w serwisie YouTube. W Polsce ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 68%;

– naruszenia praw autorskich nadal stanowią znaczący problem: na świecie ponad 1/3 (38%) konsumentów pozyskuje muzykę z nielicencjonowanych źródeł (w Polsce – 40%), a dominującą metodą jest ripowanie strumieni.


O raporcie:

Na zlecenie IFPI agencja AudienceNet przeprowadziła globalne badanie, którego celem było poznanie zachowań i preferencji konsumentów w zakresie korzystania z muzyki w licencjonowanych i nielicencjonowanych serwisach muzycznych. Badanie zostało zrealizowane na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników internetu w grupie wiekowej 16-64 w następujących krajach: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Ponadto badaniem zostały objęte również rynki w Indiach i Chinach, ale wyniki badania w tych dwóch krajach nie zostały uwzględnione w danych „globalnych” raportu. Badane terytoria stanowiły 91,3% przychodów światowego rynku nagrań muzycznych w 2017 roku.


Raport w języku polskim z dodatkowymi danymi dotyczącymi rynku polskiego dostępny jest tutaj.



Źródło: IFPI

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022