Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

2 października 2017 r.

Na randkę – tylko do lokalu, gdzie gra dobra muzyka

Nie od dziś wiadomo, że muzyka wpływa na wiele sfer naszego życia. Poprawia nastrój, motywuje do aktywności fizycznej, relaksuje, wpływa na odczuwane przez nas emocje. Jednak czy muzyka może pomóc w życiu towarzyskim oraz kontaktach z drugim człowiekiem? Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Wiedeńskiego oraz Uniwersytetu w Innsbrucku są zaskakujące. Warto im się przyjrzeć, nawet w kontekście wyboru miejsca na pierwszą randkę.

Na randkę – tylko do lokalu, gdzie gra dobra muzyka

W ostatnim czasie austriaccy badacze postanowili zastanowić się, czy muzyka może mieć wpływ na wybór partnera. Temu zagadnieniu przyglądał się niegdyś Karol Darwin i stwierdził, że rozwój muzyki wyniknął z doboru seksualnego. Uczony uważał, że tak jak w przypadku ptaków, ludzie używali śpiewu w celu znalezienia czy zdobycia partnera. Zdolności niezbędne do wykonywania muzyki mają być wskaźnikiem dobrych genów i dlatego zwiększają sukces reprodukcyjny. Jak twierdzą naukowcy, istnieje kilka empirycznych dowodów wspierających tę teorię, jednak badacze postanowili przyjrzeć się bliżej roli muzyki w kwestii doboru partnera.

W tym celu ekipa badaczy z dwóch austriackich uniwersytetów przeprowadziła badanie, które oceniało wpływ muzyki na postrzeganie twarzy obcych osób. Podczas eksperymentu Austriacy prezentowali ochotnikom urywki muzyki o różnym wydźwięku emocjonalnym, a chwilę później pokazywali im zdjęcie przedstawiciela płci przeciwnej z neutralnym wyrazem twarzy. Atrakcyjność twarzy oceniało się na skali, zaś później badani stwierdzali, czy poszliby na randkę z osobą z fotografii. Oprócz tego w warunkach kontrolnych badanym pokazywano twarze bez muzyki. Okazało się, że gdy najpierw odtwarzano muzykę, kobiety uznawały męskie twarze za bardziej atrakcyjne i wykazywały większą chęć umówienia się z mężczyzną z fotografii. Wysoce stymulująca i złożona muzyka wywoływała, w porównaniu do warunków kontrolnych, największy skutek. Co ciekawe, wpływ muzyki na atrakcyjność twarzy zaobserwowano jedynie u kobiet. Eksperyment nie przyniósł tych samych rezultatów w przypadku mężczyzn.

Wyniki badań austriackich naukowców są bardzo interesujące nawet w kontekście naszego prywatnego życia. Szukając miejsca na pierwszą randkę, warto upewnić się, że muzyka grana w wybranej restauracji będzie nam sprzyjała, tworząc odpowiedni klimat. Odpowiednie utwory wpłyną zarówno na atmosferę spotkania, jak i podniosą atrakcyjność mężczyzny w oczach partnerki. To ważna wiadomość również dla właścicieli restauracji – jeśli chcemy, by nasz lokal słynął z udanych randek, koniecznie musimy zadbać o odpowiednią oprawę muzyczną.

Jednak jakie utwory mogą okazać się odpowiednie na spotkanie z partnerem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzeliśmy się serwisowi Spotify oraz playliście gromadzącej romantyczne piosenki. Oto pierwsze dziesiątka:

1. Al Green – Let’s Stay Together

2. Elvis Presley – Love Me Tender

3. Frank Sinatra – Come Fly with Me

4. Nat King Cole – Let There Be Love

5. Sam Cookie – Cupid

6. Simply Red – Holding Back the Years

7. The Everly Brothers – All I Have to Do is Dream

8. The Bee Gees – How Deep is Your Love

9. Brown Eyed Girl – Van Morrison

10. Elton John – Your Song

naukawpolsce.pap.pl, spotify.pl

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022