Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

27 grudnia 2016 r.

Komu należą się opłaty za muzykę odtwarzaną w klubach, restauracjach, dyskotekach

Przed nami okres, w którym tradycyjnie trwa wzmożony ruch w klubach, dyskotekach i restauracjach. Właściciele lokali prześcigają się w ofertach sylwestrowych i karnawałowych, których zadaniem jest pozyskanie jak największej liczby klientów. Warto pamiętać, że muzyka może być tym elementem, który zdecyduje o wyborze lokalu. Odpowiednio dobrany repertuar muzyczny jest kluczem do udanej imprezy i zadowolonych klientów, jednak należy też pamiętać, że publiczne odtwarzanie muzyki skutkuje koniecznością uiszczania opłat na rzecz jej twórców i właścicieli praw.

Komu należą się opłaty za muzykę odtwarzaną w klubach, restauracjach, dyskotekach

O tym, że muzyka jest ważnym elementem decyzji o wyborze lokalu przekonani są sami właściciele lokalów gastronomicznych. W badaniu przeprowadzonym przez OBOP w 2011 roku 82% z nich potwierdziło, że muzyka zachęca gości do przyjścia. Nie wszyscy jednak pamiętają, że za publiczne odtwarzanie muzyki, tak jak za każdy inny element udanej imprezy: jedzenie, napoje czy wystrój wnętrza, należy zapłacić.


Kwestię opłat za muzykę reguluje Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 17 tej ustawy podmioty publicznie odtwarzające muzykę są zobowiązane do uiszczania należnego wynagrodzenia, tzw. tantiem, na rzecz wszystkich organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ), reprezentujących prawa autorów, producentów i artystów wykonawców.





W Polsce właściciele praw do muzyki reprezentowani są przez cztery oddzielne organizacje zbiorowego zarządzania:

1. Związek Producentów Audio Video (ZPAV) reprezentuje właścicieli praw pokrewnych, czyli wydawców muzyki

2. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS reprezentuje twórców, autorów tekstów i kompozytorów

3. Związek Artystów Wykonawców STOART reprezentuje muzyków wykonawców

4. Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP) także reprezentuje muzyków wykonawców


Powoduje to konieczność zawarcia odrębnych umów zezwalających na korzystanie z muzyki z każdą organizacją z osobna. Pewnym uproszczeniem jest możliwość podpisania dwóch umów z przedstawicielami ZPAV. Na mocy zawartego porozumienia pomiędzy ZPAV i SAWP przedstawiciele ZPAV mogą także podpisywać umowy na rzecz Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP). Obecnie więc dopełnienie wszystkich formalności, które umożliwią legalne korzystanie z muzyki w przestrzeni publicznej, wymaga kontaktu z trzema organizacjami: ZPAV-em, ZAiKS-em i STOART-em.

Wysokość należnych twórcom, producentom oraz wykonawcom opłat określona jest w tabeli stawek wynagrodzeń z tytułu odtwarzania fonogramów i wideogramów muzycznych, która od 2013 roku jest jedną wspólną tabelą dla ośmiu organizacji, w tym dla organizacji reprezentujących właścicieli praw do muzyki.

Tabele dostępne są m.in. na stronie Związku Producentów Audio Video:

http://ozz.zpav.pl/podpiszumowe/wysokoscoplat/odtwarzanie.php


Muzyka – to podstawa każdej imprezy, a zawłaszcza sylwestrowej czy karnawałowej. To ona pozwala zagwarantować gościom udaną zabawę i może być kluczem do sukcesu lokalu. Warto więc pamiętać, że korzystając z muzyki, korzysta się z efektu pracy całego sztabu ludzi – od kompozytora, autora tekstu, po producenta i wydawcę – i za tę pracę należy im się zapłata.

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022