Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

5 maja 2015 r.

Jak muzyka oddziałuje na nasz mózg?

Muzyka to stały element życia człowieka. Towarzysząc nam na każdym kroku poprawia nastrój, wpływa na tempo naszej pracy, jednak co tak naprawdę dzieje się w naszym mózgu, podczas słuchania muzyki?
Jak muzyka oddziałuje na nasz mózg? Muzyka to stały element życia człowieka. Bardzo często towarzyszy nam w drodze, w pracy oraz w domu. Potencjał muzyki jest ogromny – jak wiadomo wykorzystanie jej w biznesie przynosi spektakularne efekty. Według badań muzyka pozytywnie wpływa zarówno na klientów np.: sklepów, restauracji, którzy deklarują, że zdecydowanie polecają miejsca, w których gra muzyka i w takich też lepiej czują się, ale również ma pozytywny wpływ na personel – odtwarzanie muzyki w miejscu pracy zwiększa produktywność pracowników i poczucie zadowolenia z wykonywanych zadań.1)

Muzyka ma ogromny wpływ na nas, pobudza emocje, zwiększa koncentrację, a także mobilizuje do działania. Niemniej, niewielu z nas potrafi wytłumaczyć, co dokładnie dzieje się w naszym mózgu podczas słuchania muzyki. Jak to się dzieje, że jest ona w stanie wpływać na nasz nastrój?

Muzyka angażuje tzw. układ nagrody zwany także ośrodkiem przyjemności – zbiór struktur mózgowych, połączonych z motywacją i kontrolą zachowania. Jego pobudzenie związane jest z subiektywnym odczuwaniem przyjemności. Muzyka oddziaływując na układ nagrody sprawia, że w trakcie jej słuchania, nasz mózg zaczyna wydzielać hormon szczęścia - dopaminę, która w znacznej mierze odpowiada za uczucie przyjemności. Dodatkowo organizm zaczyna wytwarzać także takie związki jak serotonina, adrenalina oraz enkefaliny (peptydy opioidowe), które dopełniają efektu poczucia zadowolenia, co w konsekwencji sprawia, że podczas słuchania muzyki zaczynamy czuć się lepiej.

W 2013 roku badacze z Finlandii, Wielkiej Brytanii i Danii postanowili sprawdzić jak nasz mózg reaguje na konkretne utwory. Okazało się, że inne obszary mózgu aktywują się podczas słuchania grupy The Beatles, a inne gdy do naszych uszu dociera argentyńskie tango. Dodatkowo, badanie dowiodło, że inaczej traktowana jest muzyka instrumentalna oraz ta, w której pojawia się tekst. Obecność wokalu sprawia, że aktywniejsza jest lewa półkula mózgu.

Rzeczywiście, spokojniejsza, wolniejsza muzyka wprawia nas w nastrój bardziej refleksyjny i senny. Muzyka szybsza powoduje, że mamy więcej energii. Muzyka agresywna zwiększa ilość odczuwanych silnych emocji, natomiast melodyjne dźwięki i przyjemny wokal sprawiają, że czujemy się szczęśliwi, a na naszych twarzach pojawia się uśmiech.

Redakcja gazety „The Huffington Post” przygotowała listę utworów, które wprowadzają nas w lepszy nastrój i sprawiają, że poziom naszego zadowolenia wzrasta. Oto wyłoniona 11 naładowanych pozytywną energią utworów, co bezpośrednio przekłada się na wzrost obrotów oraz produktywności pracowników.


źródło: ppluk.com, playlists.net

1)Badania przeprowadzone na zlecenie MusicWorks, projektu brytyjskich OZZ – PPL oraz PRS for Music. www.musicworksforyou.com
Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022