Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

7 kwietnia 2015 r.

Jak wykorzystywać muzykę w punktach sprzedaży detalicznej?

Muzyka to integralna część przestrzeni publicznej: restauracji, barów, hoteli, salonów kosmetycznych, ale również punktów sprzedaży detalicznej. Nie chodzi jedynie o domy towarowe, supermarkety czy sklepy sieci odzieżowych, także o mniejsze punkty handlowe.

Jak wykorzystywać muzykę w punktach sprzedaży detalicznej?

Nie od dzisiaj wiadomo, że muzyka stanowi ważny element przestrzeni publicznej: restauracji, barów, hoteli, salonów kosmetycznych, ale również punktów sprzedaży detalicznej.

Duże supermarkety czy sieci sklepowe chętnie z niej korzystają i bardzo sprawnie wykorzystują możliwości marketingowe jakie daje muzyka. Będąc więc właścicielem mniejszego punktu handlowego, osiedlowego sklepu spożywczego, czy małego butiku, warto przyjrzeć się technikom dużych graczy rynkowych i skutecznie wykorzystać je, aby przyciągnąć klientów i sprawić, że personel będzie przychodzić do pracy z przyjemnością.

Badania przeprowadzone przez MusicWorks, czyli wspólny projektu PPL oraz PRS for Music – dwóch brytyjskich Organizacji Zbiorowego Zarządzania, pokazują, że muzyka jest ważnym elementem każdego sklepu: tworzy klimat oraz jego charakter. Aż 81% przebadanych zgadza się co do tego, że muzyka tworzy lepszą atmosferę dla klientów w porównaniu do sklepu detalicznego, w którym nie jest odtwarzana muzyka. Ponadto, aż 76% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu, czuje się bardziej zrelaksowana podczas zakupów w sklepie, w którym gra muzyka, a 90% kupujących zdecydowanie poleciłaby sklep, w którym można posłuchać muzyki.

Muzyka jest skutecznym sposobem na zdobycie oddanych klientów. […] Odpowiednia muzyka jest fantastycznym narzędziem biznesowym, którego powinien umieć używać każdy. Wykorzystaj muzykę do stworzenia swojego własnego charakteru, który pozwoli Ci odróżnić się od konkurencji […]– zachęca Paul Stead dyrektor zarządzający TSG Media – dostawcy usług muzycznych na Wyspach Brytyjskich do takich sieci jak Pizza Hut czy French Connection (FCUK).

Muzyka to jedno z najważniejszych narzędzi w rękach sprzedawców. 76% z nich uważa, że dzięki niej mogą oni pozytywnie wpłynąć na zachowanie konsumentów. Aby pomóc właścicielom małych sklepów w efektywnym wykorzystaniu muzyki Paul Stead, specjalnie dla PPL oraz PRS for Music, przekazał kilka rad, jak korzystać z muzyki, by wpłynęła na doznania klientów i zwiększyła obrót sklepu:



Muzyka jest również ważna z perspektywy pracowników. 93% z badanych oświadczyło, że gdyby muzyka w ich miejscu pracy zostałaby wyłączona, zdecydowanie poprosiliby swojego menadżera o jej ponowne włączenie. 97% natomiast, poleca odtwarzanie muzyki w sklepach, w których nie jest to robione. Co ważne, aż 88% pracowników najchętniej słucha znanych wykonawców.


Przykładowa playlista utworów dla sklepów, opracowana przez portal playlists.net


Źródło: ppluk.com, playlists.net

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022