Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

19 grudnia 2014 r.

Cała prawda o świętach

Już od kilku lat to nie śnieg przypomina nam o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia, a dekoracje i muzyka, którą można usłyszeć w centrach handlowych, radiach czy kawiarniach.

Cała prawda o świętach

Już od kilku lat to nie śnieg przypomina nam o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia, a dekoracje i muzyka, którą można usłyszeć w centrach handlowych, radiach czy kawiarniach. Wprawienie nas w odpowiedni nastrój to jedno z podstawowych celów marketingu sensorycznego.

Z naszych globalnych danych, można wywnioskować, że okres ten to dla wielu marek początek przygody z nowoczesnymi technologiami wspierającymi sprzedaż – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza Country Manager w firmie Mood Media, która zajmuje się marketingiem sensorycznym. W dzisiejszych czasach, ciężko jest konkurować jedynie samą ofertą produktową. Coraz większe znaczenie ma atmosfera sklepu, która przyciąga klientów do swojego wnętrza. Nasze badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50% kupujących deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w sklepie lub lokalu, którego atmosfera odpowiada im. To pokazuje, jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w okresie świątecznym cieszy się jeszcze większą popularnością – dodaje Aleksandra Potrykus-Wincza.

Okres przedświąteczny to czas wzmożonego ruchu w sklepach, a także wzmożonej walki o klienta i jego portfel. Muzyka jako jeden z elementów marketingu sensorycznego, może zostać skutecznym orężem. Właściwie dobrana wprawia konsumentów w dobry nastrój, ale także wpływa na personel – potwierdzają to badania przeprowadzone przez Mood Media we współpracy z ESOP.

Dzięki muzyce, obsługa częściej i chętniej wchodzi w interakcje społeczne z klientami. Odpowiednio dobrane utwory motywują pracowników do bogatszych relacji z kupującym, sprawiając, że zaczyna on postrzegać miejsce sprzedaży jako sympatyczne, do którego lubi przychodzić i do którego będzie wracać – mówi Aleksandra Potrykus -Wincza.

Przy dobieraniu muzyki warto zwrócić uwagę na tempo. Spokojne utwory spowalniają konsumentów, dzięki czemu spędzają oni w sklepie więcej czasu i są bardziej skłonni do większych zakupów. W raportach przedstawianych przez Mood Media takie utwory mogą przyczynić się nawet do 38% wzrostu sprzedaży w lokalach handlowych oraz usługowych.
Potwierdziły to również badania, przeprowadzone przez amerykańskiego psychologa R.E. Millmana, już latach 80. ubiegłego wieku. Wyniki były jednoznaczne – określony rodzaj muzyki wpływał na zwiększenie lub zmniejszenie obrotów w punktach sprzedaży. Dowiódł on także, że muzyka najbardziej oddziałuje na młodych konsumentów. Osoby poniżej 25 roku życia zwiększały swoje zakupy aż o 51%.

Muzyka świąteczna wiedzie prym także w strategii sensorycznej dla lokali usługowych i gastronomicznych. Mood Media szacuje, że restauracja, która zrezygnowałaby z puszczania muzyki mogłaby odnotować obniżenie obrotów aż o 37%. To między innymi dlatego aż w 85% lokali gastronomicznych, muzyka grana jest bez przerwy.

A jakie konkretnie utwory wybrać na święta? Lista jest naprawdę długa. Wśród chyba kilkuset świątecznych przebojów są takie, które rozpozna każdy, bez względu na wiek i pochodzenie, a także nowe, które pojawiają się każdego roku nagrywane przez najpopularniejszych w danym okresie artystów. Największe świąteczne hity już po pierwszych nutach przywołują magię świąt. To właśnie one sprawiają, że słuchający zaczyna zatapiać się w marzeniach, zastanawiając się, kto w tym roku zasiądzie przy świątecznym stole i jakie prezenty powinien kupić najbliższym. Dlatego marki, coraz częściej wracają do klasycznych utworów kojarzonych ze świętami takich jak Jingle Bells czy Rudolf the Red Nose Raindeer. Amerykańscy rynek muzyczny już od lat 50. dostarcza piosenek, które do dziś goszczą na świątecznych listach przebojów, ale możemy też wybrać z coraz bogatszej oferty polskich wykonawców – od kolęd Zbigniewa Preisnera po Stanisława Soykę, Krzysztofa Krawczyka czy Zimowe Piosenki Andrzej Piasecznego i Seweryna Krajewskiego. Należy też pamiętać, że utwory cykliczne powtarzane przez długi czas, w dużej ilości, mogą w końcu się znudzić i zniknie ich pozytywny wpływ na klienta. Dlatego warto poszukiwać nowych utworów i uzupełnić świąteczną listę przebojów także o te mniej popularne.


Oto lista najlepszych piosenek świątecznych według portalu music-new.com:


źródło: bodyodd.nbcnews.com, informacja prasowa Mood Media

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022